Je hebt je nog niet aangemeld.      |
Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een antwoord op de meest gestelde vragen.


Aanmaak en activatie MY SPOT-account

Ik heb geen account. Wat nu?
Een account aanmaken is simpel. Klik op de knop 'Account aanmaken' op het startscherm. In 3 eenvoudige stappen maak je je account aan:
  • Vul jouw persoonlijke gegevens in: voornaam, achternaam, e-mailadres, wachtwoord.
  • Duid aan of je leerling, docent, of een andere rol hebt en klik op 'Verdergaan'.
  • Selecteer jouw school. Dit kan je doen door een postcode in te tikken en (een deel van) de straat waar jouw school gelegen is en vervolgens op de knop ‘Opnieuw zoeken’ te klikken.
  • Accepteer de voorwaarden en bevestig jouw account.
Je ontvangt onmiddellijk een e-mail van het Ontwikkelcentrum met daarin een link om je account te activeren.
Klaar!
Ik krijg geen activatiemail.
Na het aanmaken van je account dien je je account te activeren via de link in de bevestigingsmail. Deze e-mail wordt automatisch gegenereerd en onmiddellijk verstuurd. Afhankelijk van de instellingen van jouw mailserver kan het echter langer duren voordat je de e-mail in jouw mailbox ontvangt. Doordat deze e-mail automatisch gegenereerd wordt, beschouwen sommige servers de e-mail als SPAM en verplaatsen de e-mail automatisch naar de map ‘ongewenste e-mail’. Indien je de e-mail niet ontvangen hebt, raden we je aan om eerst in deze map te kijken. Indien de e-mail ook hier niet terug te vinden is, neem dan contact op met de helpdesk van het Ontwikkelcentrum via het contactformulier met vermelding van e-mailadres en indicatie dat de activatiemail ook niet in de map ‘ongewenste e-mail’ terug te vinden is.
Mijn school wordt niet gevonden, wat nu?
De officiële naam van een school kan verschillen van de roepnaam.
Zoek daarom zoveel mogelijk op de combinatie van postcode en (een deel van) de straatnaam. Vergeet niet op de knop ‘Opnieuw zoeken’ te klikken.

Er komen geen buitenlandse scholen voor in de scholenlijst.

Als je geen oplossing vindt voor jouw probleem, neem contact op met de helpdesk van het Ontwikkelcentrum. Vermeld de naam en het adres van jouw school bij het aanmelden van het probleem.
Ik wil registreren, maar mijn e-mailadres is reeds in gebruik. Wat nu?
Je kan een e-mailadres maar één keer koppelen aan een MY SPOT-account.
Als dit in gebruik is, betekent dit dat je reeds een account hebt op MY SPOT. Je kan inloggen met dit e-mailadres en jouw wachtwoord. Als je jouw wachtwoord vergeten bent, kan je dit opnieuw instellen via de link 'Ik ben mijn wachtwoord vergeten'.

Je hoeft niet telkens een nieuw account aan te maken als je nieuw lesmateriaal wenst te activeren. Je kan extra lesmateriaal toevoegen door op de knop ‘+ lesmateriaal toevoegen’ te klikken eenmaal aangemeld op MY SPOT.
Je kan als docent zowel leerling- als docentenmateriaal koppelen aan hetzelfde MY SPOT-account.


Aanmelden en wijzigen van persoonlijke gegevens

Het lukt mij niet om aan te melden op MY SPOT.
Om je aan te kunnen melden op MY SPOT, dien je jouw e-mailadres en jouw wachtwoord in te voeren. Jouw e-mailadres is het adres waarmee je geregistreerd bent op MY SPOT.

Als je niet kunt aanmelden, zijn er verschillende mogelijke verklaringen hiervoor:
  • Je hebt nog geen MY SPOT-account. In dit geval dien je eerst een MY SPOT-account aan te maken via de knop ‘Account aanmaken’.
  • Je gebruikt een verkeerd e-mailadres. Soms heb je meerdere e-mailadressen. Controleer of je probeert aan te melden met het correcte e-mailadres.
  • Je hebt net een account aangemaakt, maar dit account is nog niet geactiveerd. Controleer of je reeds op de activatielink in de bevestigingsmail geklikt hebt.
  • De combinatie van e-mailadres en wachtwoord is niet correct. Als je jouw wachtwoord niet meer weet, kan je een nieuw wachtwoord aanvragen via de link ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’.

Als het alsnog niet lukt om aan te melden op MY SPOT, neem dan contact op met de helpdesk van het Ontwikkelcentrum met duidelijke vermelding van jouw e-mailadres waarmee je je wenst aan te melden en eventueel een activatiecode van een lesboek dat je reeds gekoppeld hebt aan jouw MY SPOT-account.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?
Een nieuw wachtwoord kan je aanvragen door op de link ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’ te klikken.
Hierna wordt een e-mail gestuurd naar jouw e-mailadres met een link, waarna je een nieuw wachtwoord kunt instellen. Zolang je geen nieuw wachtwoord ingevoerd en opgeslagen hebt, blijft het oude wachtwoord actief.
Ik wens mijn persoonlijke gegevens te wijzigen. Hoe doe ik dat?
Alle persoonlijke gegevens kan je wijzigen door, eenmaal ingelogd op MY SPOT, naar ‘Mijn profiel’ te gaan rechtsboven.
Volgende wijzigingen worden onmiddellijk opgeslagen nadat je op de knop ‘Wijzigingen opslaan’ geklikt hebt:
  • Naam
  • Voornaam
  • Rol
Ik wens mijn wachtwoord te wijzigen. Hoe doe ik dat?
Er zijn twee manieren om jouw wachtwoord te wijzigen.
  • Als je nog niet ingelogd bent, kan je via de knop ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’ een nieuw wachtwoord aanvragen. Je moet daarvoor wel jouw e-mailadres van jouw MY SPOT-account invoeren.
  • Als je reeds ingelogd bent, kan je jouw wachtwoord wijzigen door naar ‘Mijn profiel’ te gaan (rechtsboven) en vervolgens op de link ‘Wijzig wachtwoord’ te klikken.
Ik wens mijn e-mailadres te wijzigen. Hoe doe ik dat?
Als je jouw e-mailadres wenst te wijzigen, kan je een nieuw e-mailadres invoeren in het veld ‘E-mailadres’ en vervolgens de wijzigingen opslaan. Daarna wordt een bevestigingsmail gestuurd naar het nieuwe e-mailadres dat je ingevoerd hebt. Zolang je niet op de link in deze bevestigingsmail geklikt hebt, blijft het oude e-mailadres actief. Zodra het nieuwe e-mailadres geactiveerd is, dien je in te loggen op MY SPOT met het nieuwe e-mailadres.


Toevoegen en beheren van lesmateriaal / activatiecode

Hoe moet ik lesmateriaal toevoegen?
Meld je aan op MY SPOT met jouw e-mailadres en wachtwoord.
Klik vervolgens op de knop 'Lesmateriaal toevoegen'.
Voer hier de activatiecode in die je hebt gekregen. Als deze code correct is, zal gevraagd worden de licentievoorwaarden te accepteren, waarna de licentie geactiveerd wordt en het lesmateriaal in het overzicht 'Mijn lesmateriaal' verschijnt.
Je kan een onbeperkt aantal lesboeken activeren binnen 1 en dezelfde MY SPOT-account.
Hoe kom ik aan een activatiecode?
Een activatiecode wordt afhankelijk van het lesmateriaal en de uitgeverij op verschillende manieren verdeeld.
  • De activatiecode staat meestal voorin of achterin je leerboek en is soms op een sticker gedrukt. Het ISBN-nummer is niet geldig als activatiecode.
  • De activatiecode kan ook uitgedeeld worden door de docent, de ICT-coördinator of de directie.
  • De activatiecode kan ook via de uitgeverij rechtstreeks verkregen worden.

Wanneer je geen activatiecode hebt gevonden of ontvangen, neem dan contact op met de helpdesk van het Ontwikkelcentrum met een duidelijke vermelding van de titel van het leermiddel waarvoor je een activatiecode wenst.

activatiecode

Ik ben mijn activatiecode kwijt?
Wanneer je jouw activatiecode verloren hebt, neem dan rechtstreeks contact op met de uitgeverij van je leermiddel of neem contact op met de helpdesk van het Ontwikkelcentrum met een duidelijke vermelding van de titel van het leermiddel waarvoor je een activatiecode wenst.

Hoe gebruik ik de activatiecode in MY SPOT? 
Meld je aan op MY SPOT en ga naar de pagina met 'Mijn lesmateriaal'.
Klik op de knop 'Lesmateriaal toevoegen'. Voer hier de activatiecode in die je hebt gekregen. Als deze code correct is, hoef je enkel nog de licentievoorwaarden te accepteren, waarna het lesmateriaal geactiveerd wordt voor een bepaalde periode en verschijnt in het overzicht 'Mijn lesmateriaal'.
Mijn activatiecode wordt niet aanvaard. Wat nu?
Bij het invoeren van de code mag je de verbindingsstreepjes weglaten (dus alleen de cijfers en letters van de code), maar dit is niet verplicht.
Verder is er geen verschil tussen hoofd- en kleine letters.

Als jouw activatiecode niet aanvaard wordt, kunnen hier verschillende oorzaken voor zijn:
  • Er zit een tikfout in de activatiecode. Controleer of er geen vergissing is gemaakt tussen bijvoorbeeld het cijfer 0 en de letter O, of tussen het cijfer 1 en de hoofdletter I of de letter ‘l’ en de letter ‘i’ of de letter ‘S’ en het cijfer ‘5’.
  • De activatiecode is al geactiveerd. In deze situatie probeer je vermoedelijk een activatiecode een tweede maal te activeren omdat je het lesmateriaal niet terugvindt in jouw overzicht. Meestal is dit, omdat het lesmateriaal op verborgen staat. Verborgen lesmateriaal kan je weer zichtbaar maken door het vakje ‘Verborgen lesmateriaal’ aan te vinken en vervolgens op de knop ‘Niet meer verbergen’ te klikken.
  • De activatiecode is al geactiveerd vanuit een ander MY SPOT-account. Mogelijk heb je de activatiecode al geactiveerd op een ander e-mailadres of heeft iemand anders dit voor je gedaan. Indien dit niet het geval is, neem dan contact op met de helpdesk van het Ontwikkelcentrum. Vermeld wel jouw loginnaam, de activatiecode die je wenst te activeren evenals de boodschap die je krijgt bij het intikken van de activatiecode.
  • De activatieperiode voor de activatiecode is verlopen. In dit geval kun je het best contact opnemen met de helpdesk van het Ontwikkelcentrum. Vergeet niet de titel van jouw lesboek en de activatiecode te vermelden evenals de boodschap die je krijgt bij het intikken van de activatiecode.
  • De activatiecode is geen MY SPOT-activatiecode. Een MY SPOT-activatiecode is 16 of 20 tekens lang en begint altijd met twee letters die verwijzen naar de uitgeverij van het lesboek. Als je twijfel hebt of jouw activatiecode wel een MY SPOT-activatiecode is, kan je steeds contact opnemen met de helpdesk van het Ontwikkelcentrum met vermelding van de titel van het lesboek en de activatiecode.
Kan een activatiecode meerdere keren worden gebruikt?
Je hoeft een activatiecode slechts 1 maal in te voeren om het lesmateriaal te activeren.
Zolang de activatiecode actief is, hoef je de activatiecode niet opnieuw in te voeren.
Het lesmateriaal blijft zichtbaar onder ‘Mijn lesmateriaal’ tenzij het verborgen is of verlopen.
Verborgen lesmateriaal kan je terug zichtbaar maken door het vakje ‘Verborgen lesmateriaal’ aan te vinken en vervolgens op de knop ‘Niet meer verbergen’ te klikken.
Een overzicht van jouw verlopen lesmateriaal kan je aanroepen door op de link ‘Toon verlopen lesmateriaal’ te klikken.
Ik zie enkel een groene balk met vermelding van het vak, maar kan dit niet openen. Wat nu?
In deze situatie is jouw lesmateriaal vermoedelijk ‘verborgen’. Om verborgen lesmateriaal terug zichtbaar te maken volstaat het om het vakje ‘Verborgen lesmateriaal’ aan te vinken en vervolgens op de knop ‘Niet meer verbergen’ te klikken.
Mijn lesmateriaal is verborgen. Hoe krijg ik het terug te zien?
Om verborgen lesmateriaal terug zichtbaar te maken, volstaat het om het vak ‘Verborgen lesmateriaal’ aan te vinken en vervolgens op de knop 'Niet meer verbergen' te klikken.
Het overzicht 'Mijn lesmateriaal' is leeg. Hoe kan dat?
Op het overzicht 'Mijn lesmateriaal' staat al het lesmateriaal dat je geactiveerd hebt en dat nog geldig is. Het kan dus zijn dat je nog geen lesmateriaal hebt geactiveerd of dat je lesmateriaal verlopen is. Een overzicht van je verlopen lesmateriaal kun je zien door op de knop 'Toon verlopen lesmateriaal' te klikken onderaan het overzicht van 'Mijn lesmateriaal'.
Mijn lesmateriaal is verlopen. Wat nu?
We spreken van ‘verlopen’ lesmateriaal als de periode waarbinnen je toegang krijgt tot het lesmateriaal afgelopen is. Als deze periode verlopen is, heb je geen toegang meer tot het lesmateriaal.
Als je een verlenging wenst van de activatieperiode, kun je het best contact opnemen met je school of de helpdesk van het Ontwikkelcentrum met een duidelijke vermelding van de volledige titel van jouw lesboek en een beschrijving van jouw verzoek.
Hoe kan ik digitale leermiddelen afspelen?
Als je lesmateriaal geactiveerd hebt, verschijnt dit in het overzicht 'Mijn lesmateriaal'. Lesmateriaal kan bestaan uit meerdere digitale leermiddelen (bijvoorbeeld boek 1 en boek 2). Per onderdeel kun je op de link klikken om naar de digitale leermiddelen te gaan.
Ik heb een probleem met het openen van mijn lesmateriaal. Wat nu?
Als je een probleem hebt met het aanroepen van specifiek lesmateriaal en je hebt reeds gecontroleerd of het lesmateriaal niet op verborgen staat, neem dan contact op met de helpdesk van het Ontwikkelcentrum met duidelijke vermelding van de titel van het lesboek, een beschrijving van jouw probleem en eventueel de activatiecode van jouw lesmateriaal.
Er staat een N naast de link onder mijn lesboek? Is er iets fout?
De indicatie ‘N’ naast het lesmateriaal staat voor nieuw en geeft aan dat de uitgeverij extra lesmateriaal heeft toegevoegd in de laatste maand. Je krijgt hier automatisch toegang toe. Het is met andere woorden niet nodig om nieuw lesmateriaal te activeren.


Verwijderen lesmateriaal/account

Hoe moet ik lesmateriaal verwijderen?
Het is niet mogelijk binnen MY SPOT lesmateriaal te verwijderen. Je kan het wel verbergen door op de knop ‘Verbergen’ te klikken naast het lesboek. Op die manier verdwijnt het lesboek uit het overzicht en wordt het iets meer overzichtelijk. Om verborgen lesmateriaal terug zichtbaar te maken, volstaat het om het vakje ‘Verborgen lesmateriaal’ aan te vinken en op de knop ‘Niet meer verbergen’ te klikken.
Hoe moet ik mijn account verwijderen?
Het is niet mogelijk binnen MY SPOT zelf een account te verwijderen. We verzoeken je de helpdesk van het Ontwikkelcentrum te contacteren met een verzoek om de account te verwijderen. Deze verwijdering is definitief. Daarom vragen we ook om de reden te vermelden waarom je de account wenst te verwijderen, zodat we eventueel naar andere oplossingen kunnen kijken.


INFORMATIE over MY SPOT

Waarom MY SPOT?
Via MY SPOT heb je als leerling of leerkracht op een eenvoudige en snelle manier toegang tot digitaal lesmateriaal.
Wie is het Ontwikkelcentrum?
Het Ontwikkelcentrum is een educatieve uitgeverij voor groen onderwijs. Samen met docenten, ondernemers en onderzoekers maken we eigentijds lesmateriaal voor docent én leerling voor diverse opleidingen binnen vmbo-groen, mbo-groen en cursus- en contractonderwijs. Met als missie het bijdragen aan de ontwikkeling van talenten van leerlingen tot vakbekwame beroepsoefenaars.
Welke gegevens vragen wij en waarom?
Sommige leermiddelen zijn bedoeld voor leerlingen, andere voor docenten. Om ervoor te zorgen dat de juiste leermiddelen bij de juiste mensen terechtkomen, vragen we je tijdens de registratie om enkele gegevens in te voeren.
Deze gegevens worden nooit doorgegeven aan derden.
Wat is een licentie?
Een licentie geeft je toegang tot bepaalde digitale leermiddelen. Het lesmateriaal activeer je met de activatiecode die je hebt gekregen.
Wat kost MY SPOT?
Het gebruik van MY SPOT is gratis.
Je kan gratis een account aanmaken binnen MY SPOT en een onbeperkt aantal lesboeken koppelen aan jouw MY SPOT-account.
De uitgeverij is verantwoordelijk voor de verspreiding van de activatiecodes.



Vind je het antwoord op je vraag hier niet terug? Stel je vraag dan aan de helpdesk.